Eric Vloeimans (1963) is waarschijnlijk de meest gelauwerde Nederlandse jazzartiest van dit moment. Door sommigen wordt hij de beste trompettist van Europa genoemd. Net als plaatsgenoot Louis de Vries dat vroeger was. Eric bracht zijn jeugd door in Den Bosch, waar hij via de plaatselijke muziekschool terecht kwam in de Heineken Fanfare. Op zijn negentiende begon hij een klassieke trompetstudie aan het Rotterdams Conservatorium, maar hij stapte op advies van zijn docent Cees Smal over naar de jazz. Eric maakte zijn podiumdebuut bij het Tilburgse leerorkest van saxofonist Paul van Kemenade. Na zijn afstuderen (Cum Laude) in 1988 vertrok Vloeimans met een beurs naar New York voor een studie bij onder anderen de trompettist Donald Byrd. In 1990 ging hij in Rotterdam wonen.

Hij maakte meer dan twintig zeer goed ontvangen cd’s onder zijn eigen naam, met het trio Fugimundi, de elektrische band Gatecrash en met VoizNoiz, het project van de in Rotterdam woonachtige multi-instrumentalist Michael Banabila. Met het spelen van klassieke etudes houdt Eric zijn techniek op peil, maar techniek vindt hij minder belangrijk dan sound en ideeën. Hij zag in jazzcentrum Thelonious de trompettist Don Cherry, die technisch niet heel erg begaafd was maar die een enorme ideeënrijkdom had. ‘Na een paar uur zaten we nog ademloos te luisteren.’

In een interview met Donata van de Ven in april 2009 zei hij: ‘Ik vraag me zelf wel eens af of de muziek die ik maak jazzmuziek is, al interesseert me dat eigenlijk niet eens. Ik zou het begrip jazz niet eens goed kunnen definiëren. In ieder geval heeft muziek waar helemaal niet in geïmproviseerd wordt niets met jazzmuziek te maken. Vrij zijn is mijn ultieme uitdaging.’ Vloeimans’ brede opvatting komt tot uiting in zijn samenwerking met musici uit verschillende genres, zoals Fay Lovsky, Kyteman, Jan Akkerman, Eric Vaarzon Morel, Ramon Valle, Armin van Buuren en talrijke klassieke orkesten.

Een musicus die ook thuis is in pop, jazz en klassieke muziek is de jonge Rotterdamse strijker Yannick Hiwat (1988), die sinds zijn zesde jaar viool speelt. In 2003 werd hij toegelaten tot de ‘Talenten Klas’ van het Rotterdams Conservatorium. In 2007 studeerde hij Cum Laude af. Sindsdien treedt hij op met de meest uiteenlopende ensembles, waaronder het even talentrijke Re:freshed Orchestra. De 6-snarige violist ‘gaat naar bed, staat op, eet en slaapt constant met muziek’, zegt hij zelf. Yannick Hiwat presenteert in november 2017 zijn eigen festival in de Doelen. Dit unieke gelegenheidsduo trad op tijdens Het Geluid van Rotterdam op 21 mei 2017. Locatie: Boompjes Podium.

Hans Zirkzee